До уваги судових експертів! Законодавчі зміни!

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

10 жовтня 2024 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів у зв’язку з прийняттям Закону України «Про адміністративну процедуру» яким було удосконалено правове регулювання адміністративних процедур в сфері судової експертизи.

Специфічний предмет правового регулювання Закону України «Про адміністративну процедуру» – відносини органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, інших суб’єктів, які відповідно до закону уповноважені здійснювати функції публічної адміністрації, з фізичними та юридичними особами щодо розгляду і вирішення адміністративних справ шляхом прийняття та виконання адміністративних актів, питання судово експертної діяльності також увійшли в предметну сферу цього Закону.

Наразі, офіційного тексту Закону не опубліковано, відтак послуговуємося текстом законопроекту № 10161 від 18.10.2023, підготовленого до другого читання. Відповідно до нього, законодавчому регулюванню піддались питання, що до сьогодні вирішувались підзаконними нормативно-правовими актами – Інструкціями, Положеннями.

Так, до Закону України «Про судову експертизу внесені такі зміни:

1) Прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, виконання, припинення дії адміністративних актів у сфері судово- експертної діяльності здійснюються відповідно до Закону України “Про адміністративну процедуру” з урахуванням особливостей, визначених цим Законом”;

2) За вчинення дисциплінарного проступку, передбаченого цим Законом, до судового експерта може бути застосований один із таких видів дисциплінарних стягнень:

попередження;

тимчасове, строком до одного року, зупинення права на проведення судової експертизи за відповідною експертною спеціальністю;

припинення права на проведення судової експертизи за відповідною експертною спеціальністю.

Даються визначення, підстави та порядок накладання таких стягнень.

3) Регулюється питання дисциплінарної відповідальності судового експерта експертно-кваліфікаційною комісією, що утворюється в порядку, визначеному цим Законом. Вказуються підстави та порядок дисциплінарних проваджень.

4) Унормовується процедура атестації судових експертів. Вказується, що атестація проводиться з метою присвоєння кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, підтвердження підвищення кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, а також присвоєння кваліфікаційного класу працівникам державних спеціалізованих установ, які мають кваліфікацію судового експерта, і здійснюється експертно- кваліфікаційною комісією.

Атестація з метою присвоєння кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю здійснюється шляхом проведення кваліфікаційного іспиту.

Свідоцтво є безстроковим.

5) Встановлюється, що для забезпечення належного рівня професійних знань та навичок судовий експерт повинен постійно підвищувати свою кваліфікацію. Підвищення кваліфікації судового експерта може здійснюватися за такими видами: навчання за професійною програмою підвищення кваліфікації, участь у семінарах, практикумах, тренінгах, вебінарах, майстер- класах з питань судово-експертної діяльності, а також науково-педагогічна, інша викладацька, наукова та науково- технічна діяльність у сфері судової експертизи.

Атестацію з метою підтвердження підвищення кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю судовий експерт проходить кожні три роки.

6) Встановлюється статус Експертно-кваліфікаційних комісій. «Для вирішення питань щодо присвоєння кваліфікації судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, підтвердження підвищення кваліфікації судовим експертом за відповідною експертною спеціальністю, присвоєння кваліфікаційного класу, тимчасового зупинення, поновлення та припинення права на проведення судової експертизи за відповідною експертною спеціальністю, а також щодо дисциплінарної відповідальності судових експертів при міністерствах та інших державних органах, що здійснюють організаційно-управлінські функції щодо діяльності державних спеціалізованих установ та судових експертів, які не є працівниками державних спеціалізованих установ, утворюються експертно-кваліфікаційні комісії, які діють відповідно до цього Закону та положень про них, затверджених відповідним міністерством або іншим державним органом”. Склад експертно-кваліфікаційної комісії затверджується керівником відповідного міністерства або іншого державного органу, до сфери управління яких належать державні спеціалізовані установи».

7) Визначається, що професійна підготовка судового експерта складається з теоретичної підготовки та стажування за відповідними програмами.

Теоретична підготовка осіб, які мають намір отримати кваліфікацію судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, здійснюється суб’єктами, які мають відповідну ліцензію на здійснення освітньої діяльності.

Стажування осіб, які мають намір отримати кваліфікацію судового експерта за відповідною експертною спеціальністю, проводиться державними спеціалізованими установами.

Внесеними змінами встановлюються алгоритми реалізації вказаних положень. Наразі, наголошуємо, що представлена аналітика відповідно до тексту, підготовленого до другого читання. Чекаємо офіційного опублікування тексту Закону.

Поділитися.

Залишити ВідповідьРедакція не несе відповідальності зі зміст коментарів читачів. Вся відповідальність за зміст лягає на коментаторів.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: